ב"ה

"עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה"

 

רבים היהודים הדתיים ושאינם דתיים המצביעים על עובדות מסוימות במלחמת תשכ"ז כנסים גלויים. רבים גם המצביעים על עובדת "נמוגו כל יושבי הארץ מפנינו" שהתגלתה בבריחה הגדולה של צבאות ערבב- אשר עצמו מכוחותינו הן בכמות והן באיכות- כאות וסימן לנס גלוי אך נראה שעיקר הנס היה בעצם התעצמותה של המדינה אל עבר חכמתה . עיקר הנס היה בעליית קרן האומה ממצב שעם ישראל חי למצב שעם ישראל עם חכם ונבון. כעם חי- התגלינו בתש"ח. העולם ראה והבין שעם ישראל חי ולא ניתן לחסלו בכבשנים. כעם חכם- התגלינו בתשכ"ז. חכם בביצוע מדויק של משימותיו . חכם בזריזותו. חכם בתכסיסיו. חכם בערמתו כנגד ערומים ונוכלים.

ננסה נא להבהיר לעצמנו בקצרה את משטח החכמה שהתגלה במלחמת תשכ"ז. התגלינו כעם חכם בבצוע משימות חמריות אך לא בביצוע משימות רוחניות. עם ישראל אמנם גילה את כשרונות הרוח של החומר שלו, את כשרונות השכל של הפעלת המנגנון הצבאי, את כשרון אחדות העם שבעורף סביב למנהיגות מאוחדת וצבא מאוחד אך לא גילה מעוף רוחני חדש ובוודאי לא עולם  רוחני חדש חוץ מאותו מעוף רוחני צבאי שהוזכר. קשה לציין חזיון רוחני גדול או שירה נשגבה. קשה לציין משא מלהיב ומזעזע או אפי' נאום רב רושם. לא שמענו כזאת במהלך המלחמה בכללותה ואף לא באחד מאגפי המערכה. אפי' דבריו של הרב הראשי לצה"ל ביום פרוץ המלחמה שהיו מנוסחים עפ"י דברי הכהן המשיח שנאמרו ביציאה למלחמה כמו שמפורש בתנ"ך היו מקוטעים ומשורשים [1] בהקראתם ע"י קריינית קול ישראל – ובכך אבדו בודאי חלק ניכר ממשקלם הרוחני. כפי שיוסבר להלן – אין בכך כל פגם. להפך. אין אנו בעידן הגאולה הרוחנית בינתים הרינו מצויים בשלבים העליונים של תחיית החומר – בשלבים הרוחניים של תחיית החומר. 

 

על אותה עליה שתעלה האומה לדרגת עם חכמם המנהל את עניני החומר שלו בחכמה ובתבונה ולעיני העולם כולו כבר בחר לנו אחד מגדולי תלמידיו של החוזה הגדול הרב קוק- הרב יעקב משה חרל"פ זצ"ל- הרב חרל"פ היה רב בשכונת שערי חסד בירושלים מיום עלייתו של הרב קוק ארצה התידדו השנים והקשר הרוחני שבין השנים לא פסק אף בהיותם רחוקים זה מאות ואלפי מיל. על קשרי הידידות והשפעתו הענקית של הרב קוק על הרב חרל"פ ניתן לעמוד עפ"י הספר "הד הרים" (קבוצת מכתבים מאת הרב יעקב משה חרל"פ זצ"ל אל אאמו"ר הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל) שיצא לאור ע"י מו"ר הרב צ.י. קוק שליט"א בירושלים תשי"ג. לאחר פטירת הרב קוק הוצע הרב חרל"פ לממלא מקומו כרב ראשי. הרב חרל"פ כתב ספרים רבים בהלכה ובאגדה ובניהם ספר אחד על תהליכי הגאולה "מעיני הישועה". מתוך ספר זה יכולים אנו לעמוד כיצד חזה הרב חרל"פ את התרוממותה של מדינת ישראל לעבר הרוח שבחומר לעבר ההתעצמות הצבאית השכלית כפי שחזינו ובודאי עוד נוסיף לחזות גם בימים הבאים:

 

"באחרית הימים כשיגיע זמן התגלות השלמות האמתית וכל ההויה כלה תהיה מוכנה לשנות את צורתה , להפשיט ממנה את הגשמיות ולהתלבש בצורתה האמתית, הרוחנית,- אז יצאו מן הכח אל הפועל כל המגמות הגשמיות בכל מדת הגבול שלהן  שבה נוצרו ונבראו , ועל ידי התחוללות השינויים הגשמיים בכל מלא תקפם נעשים הם מוכשרים לקבל את השינוי היותר נעלה ונשגב הוא השינוי של העתיד המקווה שכל עניני הגשמיות יהפכו לרוחניות ומדת הגבול תהפך לבלתי גבולית והיא תהיה נצחית לעולם...

 



באותו זמן שהגשמיות דוחפת את עצמה לצאת מן הכח אל הפועל , גם הכוחות הרעים מתגעשים ודוחפים את עצמם לצאת מן הכח אל הפועל , כדי שגם הם יתעלו , או שלכל הפחות יורידו ח"ו את הקדושה אליהם, אשר על זה באו כל האזהרות שבתורה , לא לתת לכוחות הרעים לצאת מן הכח אל הפועל ולקבל שינוי מצורה לצורה וממילא יתבטלו ויכלו מן העולם עד שכל הרשעה כולה כעשן תכלה והאלילים כליל יחלוף ,  ולכן יש צורך שכל המגמות הגשמיות המותרות המתגלות בסוף הימים כדי להכשיר את הקרקע לשנוי הגדול, יהיו דוקא על ידי כנסת ישראל , שהם הצדיקים שבדור , שכן כנסת ישראל תדע איך להשתמש בשינויים הללו כדי להגיע לשינוי הנשגב העתיד להתגלות , ולא תהיה שום אחיזה לרע, וכל השינויים הללו יהיו כולם לברכה ולקדושה וליחוד עולמים. " [2]

 

(מעייני הישועה ח"א פרק י"ד)

 

ובמקום אחר אשר בו מסביר הרב חרל"פ את המהות הרוחנית שבישראל לעומת המהות החמרית שבאומות העולם הוא ממשיך להסביר: "ואמנם כן, שכלול ההויה החמרית אם מצד חומריותם נועדו להיות מתוקנים ע"י שאר העמים, מצד רוחניותם – גם הם נועדו להיות משתכללים דוקא על ידי ישראל , ובאחרית הימים שכל מעשה ההויה מבקשים את גילויי רוחניותם , בוחלים הם במעשי העמים ועומדים ומחכים להכנס בידי ישראל אשר בשכלולם החמרי הם מגלים גם את שכלולם הרוחני , וכל זמן שהם נמצאים בידי העמים אינם מוצאים את מנוחתם האמיתית ופועלים רק להרס ולחורבן , למלחמות ולחרב איש ברעהו , עד שתגבר יד ישראל , ואז יקויים "וכתתו חרבותם לאתים" ואך שלום ישרור בעולם".

 

(מעייני הישועה ח"ב פרק ד')

 

לאור דברים אלה של הרב חרל"פ זצ"ל אין צורך לחפש ולתור אחר אותן דרישות של תפילין ליד הכותל המערבי כדי להוכיח סימני גאולה ומאידך פשע הוא לחשוב שאם אין מספיק קדושה ליד הכותל או בדרך לכותל- בין בשבת בין בחול- הרי יש בכך אות שטרם נגאלנו.

 

אלו ואלו אינם הנקודות העקריות. הנקודה העקרית: החכמה הצבאית. התכונה הצבאית. הבצוע המפוקח והמדויק של הצבא בכללו ושל חיל האויר בפרט. כל אל מעידים בפני ישראל ובפני העולם כולו שאכן "עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה".